شغاب؛ گورستان ساساني كه پارك شد
نوشته شده توسط : reza

شغاب؛ گورستان ساساني كه پارك شد

مهدي رهبر بيان كرد: محوطه‌ي «شغاب» در بوشهر به اواخر دوره‌ي اشكاني و دوره‌ي ساساني تعلق دارد و يك گورستان نيز در آنجا كشف شده است. در اين گورستان براساس دين زرتشت‌، اجساد را داخل صخره‌هاي سنگي، خمره‌، تابوت‌هاي سنگي يا سفالي قرار مي‌دادند تا از آلوده شدن خاك جلوگيري شود. پس از گذشت زمان و با متلاشي شدن اجساد، استخوان‌ها را همراه با آنچه همراه اجساد دفن شده بود، داخل استوداني مي‌گذاشتند تا به اين ترتيب، فضا براي دفن ديگر مردگان باز شود و گورستان بزرگ‌تر نشود.
او با تأكيد بر اين‌كه اين محوطه، اطلاعات بسيار ارزنده‌اي را مي‌تواند از دين زرتشت در اختيار قرار دهد، اظهار كرد: حدود سال ۱۳۷۷ كه در اين محل كاوش باستان‌شناسي انجام مي‌دادم، گفتم اين منطقه بسيار مهم است و با ادامه‌ي كاوش‌هاي باستان‌شناسي مي‌توان شرايطي را فراهم كرد كه مردم نيز از وجود محلي با اين اهميت آگاه شوند و بتوانند از آن ديدن كنند؛ ولي شهرداري بوشهر با سماجت، آنجا را به پارك تبديل كرد و خاك‌برداري و خيابان‌كشي انجام داد‌.
اين باستان‌شناس افزود: البته در اين‌باره اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر مي‌توانست با جديت بيشتري موضوع را دنبال كند.
 در اين‌باره معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري بوشهر نيز توضيح داد:‌ پس از انجام مطالعات و كشف گورستان در محوطه‌ي «شغاب» بوشهر‌، بحث حفاظت از آن مطرح شد. در اين راستا مستندسازي كاملي انجام شد و اگر در آينده بخواهيم دوباره در اين محل كاري پژوهشي انجام دهيم، از آنجا كه قبرهاي كشف‌شده زير زمين هستند،‌ مي‌توان اين كار را انجام داد.
ابراهيمي درباره‌ي تبديل شدن اين محوطه‌ي تاريخي به پارك و اين‌كه چرا سايت ـ موزه در آنجا ايجاد نشد، اظهار كرد: ما تلاش بسياري انجام داديم تا اين محوطه به پارك تبديل نشود، ولي شهرداري طرح خود را اجرا كرد. همچنين اين محل ارزش لازم را براي تبديل شدن به سايت ـ موزه نداشت، زيرا قبرها پراكنده بودند و امكان ايجاد شرايط مناسب وجود نداشت.
او همچنين يادآوري كرد: اين قبرستان كه براي جلوگيري از تبديل شدن آن به پارك، نامه‌نگاري‌هاي زيادي را انجام داديم، در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
محوطه‌ي «شغاب» در جنوب شهر بوشهر در محله‌اي به همين نام قرار دارد. اين محوطه، قبرستاني از دوره‌ي‌ اشكاني و ساساني است كه در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملي ثبت شد.
سيدعلي‌اصغر ميرفتاح در مقاله‌اي با عنوان «گورستان شغاب» كه در شماره‌ي ۲۵ مجله‌ي «اثر» منتشر شد، درباره‌ي وجه تسميه‌ي شغاب توضيح داد: با ديدن كلمه‌ي «شغاب» ابتدا تصور مي‌شود كه اين واژه به معني پاره‌پاره شدن آب در جايي باشد. به اين صورت كه كلمه‌ي شغاب را به‌صورت دو جزء «شغ» و «آب» بررسي كنيم، شبيه بناب يا ماندوآب. البته با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي شهرستان بوشهر و نبود جريان آب دائمي كه به مكان گورستان شغاب كشيده شود، به اين اصل مي‌رسيم كه اين واژه بايد معني ديگري به‌جز استنباط سطحي «شغ ـ آب» داشته باشد.
ارتباط كلمه‌ي شغاب با «شغا» به معني جعبه‌ي تيردان و تيركش شايد آن چيزي باشد كه بتواند مورد توجه قرار گيرد، زيرا با اشكاني دانستن گورستان شغاب، اين نام با بهترين خصلت جنگاوران پارتي كه همانا تيراندازي آن‌ها بود، پيوند پيدا مي‌كند. در اين صورت، اين كلمه قدمت خود را در شناسنامه‌ي تاريخي‌اش كه به پيش از ميلاد مي‌رسد، خواهد يافت.

 



داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: ایرانگردي و جهانگردي , ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: